Vliegangst

Gepubliceerd door HouseHub op

Het zweet op je bovenlip en koude rillingen. Je hele lichaam verstijft en je wil maar 1 ding…uit dit vliegtuig en wel zo snel mogelijk! Vliegangst kan een enorme drempel zijn en is een enorme struggle wanneer je een grote liefde voor reizen hebt.

Je wil heel graag naar Azië, Amerika of bijvoorbeeld Australië…het enige, maar enorme, nadeel is dat je hiervoor urenlang in een vliegtuig moet zitten. Niet bepaald je grootste hobby en dat is the understatement of the year! We delen enkele tips van reizigers die zelf met deze angst leven en ervaren vliegcrew.

  • Zorg voor een flesje koud water voor je opstijgt en houd deze tegen je polsen bij vertrek. Dit kan helpen om je paniekaanval te doorbreken.
  • Het vasthouden van een hand kan al zoveel steun geven. Tijdens het opstijgen, dalen of gedurende turbulentie. Merk je dat iemand naast je hier last van heeft? Vraag of het diegene helpt wanneer je zijn of haar hand vast houdt.
  • Voor sommigen helpt het om bij het raam te zitten. Je kunt zo afleiding zoeken in mooie uitzichten en doe eventueel je schoenen uit om wat te aarden op de vloer.
  • Zorg dat je op tijd op de luchthaven bent, want tijdstress kan een paniekaanval aanwakkeren. Vermijd voor vertrek ook cafeïne en suikerhoudende dranken. Deze stoffen kunnen je stresslevels verhogen.
  • Het moet geen gewoonte worden, maar soms kan het fijn zijn om een slaappil te nemen vlak voor vertrek, zodat je tijdens de lange vlucht zoveel mogelijk slaap kunt pakken.
  • Leid jezelf direct nadat je je plaats hebt gevonden af met bijvoorbeeld een, vooraf gedownloade, Netflix serie met je koptelefoon op. Op die manier ben je sneller afgeleid en kun je je niet gaan focussen op alle angsten in je hoofd.
  • EMDR kan een goede techniek zijn om van je vliegangst af te komen of in ieder geval te verminderen. Begin hier al weken of maanden voor de vlucht mee.
  • Verdiep je vooraf in ademhalingsoefeningen, zodat je dit in het vliegtuig kunt herhalen, zonder de informatie bij de hand te hebben. Met ademhaling kun je heel veel symptomen van een paniekaanval verminderen.
  • Lees het boek ‘Overwin je vliegangst‘ geschreven door een piloot. Gevuld met feitjes en anekdotes, wetenschappelijke onderbouwing en de psychologische benadering van vliegangst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *